Keď ja vám o niečom píšem, zväčša o tom, čo som osobne zažila a preto viem, k čomu sa vyjadrujem. Nejdem napríklad písať k zdravotníctvu, keď nie som lekár alebo zdravotná sestra. Ale kňazi sa nám tu bežne vyjadrujú k problémom žien, ktoré nikdy nezažili, nikdy nemali rodinu ani deti, neboli v situáciách tých žien.
Asi im nič nehovorí – keby si prešiel míľu v jeho čižmách…
Kňazi majú svoj ideál a je rovnako odtrhnutý od skutočnosti, ako keď slniečkár rozpráva o ideálnej ľudskosti. Vtedy chápete, že sa to dá zneužívať?
Ideál je jedna vec a reálne podmienky druhá. Keby tí kňazi zažili reálne podmienky žien, pochopili by, že ideál je mať pochopenie k človeku v jeho reálnych podmienkach.
Takže si zoberme nejakú reálnu situáciu, o ktorej nemá Kuffa, keďže nie je ženou a matkou, predstavu.
Rovno ho do takej situácie hoďme, že sa na mieste takej ženy ocitol.
Má tri deti, neželane otehotnel a keby mal za čo vychovať aj štvrté dieťa, tak by si ho chcel nechať. Kňaz Kuffa verí tomu, že môže žiť taký ideál, ale jeho realita je taká, že keď to dieťa chce, musí si ho vyležať, lebo inak ho potratí, predchádzajúce deti už zachránil ich vyležaním. Hoci mu hrozilo, že ich nedonosí, nedostavil sa ani k lekárovi, keď začal krvácať, lebo sa bál, že by mu urobili potrat. Takže riskoval, ale svoje deti si zachránil. Veríte tomu, že by chcel aj štvrté, hej, je to pekné, ale aj toto dieťa by musel vyležať buď v nemocnici alebo doma a nemohol by pracovať.
A keby nepracoval, nemá výplatu a nezaplatil by ani nájom. Poskytnú mu kresťania peniaze na nájom za to, keď si nechá štvrté dieťa? Nie, neposkytnú, iba keby sa rozhodol dať to dieťa na adopciu. No aj keby mu platili nájom celých deväť mesiacov, museli by mu platiť aj prežitie jeho štvorčlennej rodiny a navyše by nemal kto pomôcť aj jeho mame, ktorej pomáha. A keby mu aj všetko toto platili, mal by ohrozené, že kvôli tehotenstvu príde o prácu. A ako potom ďalej? Kto mu potom pomôže prežiť bez práce?
Áno, je to vaša ideálna a nereálna predstava, že nejaká matka sa môže spoliehať s prežitím svojej štvorčlennej rodiny na kresťanov, že ich budú všetkých živiť.
Ale oni chcú od nej len to dieťa. Nech ohrozí prežitie celej rodiny na dobré slová, že im budú pomáhať prežiť. Aj to len preto, že ju budú vlastne nútiť k adopcii, lebo nepodporujú, že len tak, budeme vás všetkých celé mesiace živiť. Oni vám poskytnú slová, ale nie peniaze na prežitie, čo je v tejto situácii nutné. Môžu maximálne pomôcť žene, čo nemá žiadne dieťa alebo jedno, ale nie mnohopočetnej rodine. Alebo viete také prípady, kde živia mnohopočetné rodiny?
Takže, keby Kuffu zaujímalo ako zabezpečiť tri žijúce deti a bol by v reálnej situácii, išiel by na potrat a potom raz písal o tom, čo zažil a kritizoval by túto spoločnosť, aký má postoj k ženám a materstvu. Už by nedržal s kňazmi o ideálnom riešení, ale dovolával sa pochopenia pre týchto ľudí.
Mne sa to nešťastie nestalo. Ale presne v takých podmienkach som bola, čo on nebol a preto on nemusí veriť a asi ani neverí, že množstvo žien v takých nátlakových situáciách, aj horších s násilníkmi, žije. Preto hovorí o ideálnych riešeniach a nie o realite, v akých tie ženy žijú. Nie všetky, ale kto v takej situácii bol, už nebude na stovky takých žien kašlať, že majú to riešiť ideálne a nerealisticky.
Keby som to nezažila, možno si tiež myslím, že ženy nemôžu byť až v takých neriešiteľných situáciách. Hlavne, že si ich „vedia“ predstaviť poslanci a kňazi!
Však aj ja môžem písať, ako by sa malo ideálne riešiť zdravotníctvo. Tiež môžem mať o tom ideálne predstavy, čo všetko sa dá a tiež môžem ignorovať realitu, že nedá a prečo nedá.
No ja o zdravotníctve nepíšem a Kuffa rieši problémy matiek z kancľa. A zdravotníctvo prečo nevyriešil, ako ideálne by sme to mali? Či rozumieť problémom prežitia ľudí, aké on neriešil, je už ľahšie?
Keď má u seba narkomanov, to sú jednotlivci. Asi u seba nemá štvorčlenné rodiny narkomanov, aby bol odborník na to, ako majú prežiť samostatne z jedného platu.
Možno zažil chudobu sám, niekde hovorí o tom, že bol bezdomovcom, ale bol bezdomovcom s tromi deťmi? Či to stačí si len predstaviť?
Však aj ja si môžem predstavovať zdravotníctvo.
Veľmi častá veta od obyčajných ľudí znie: To sa ti dobre hovorí, ale keby si žil vedľa rómskej osady, inak by si hovoril.
A to si už nestačí len predstaviť? To musíte prečo zažiť? Prečo je nutné osobne to zažiť?
Takže si to dosaďte aj do iných situácií a čo keby ste sa vyjadrovali k tým, ktoré ste už zažili a už aj viete, o čom hovoríte?
Keď zažijete, nebudete hovoriť ideálne riešenia, ale reálne.
A čo by urobil Kuffa, keby mal rozhodovať o migrantoch? Nechal by ich topiť sa alebo bol slniečkárom?
Už vám prehovoril do duše, že ideálne je každého zachraňovať? Dajte odkaz na takú kázeň, že je aj slniečkárom. Alebo jeho zaujímajú len embryá? A spolublížnych už môžete nechať topiť sa?
Ale veď ideálne je všetkých zachraňovať a urobiť preto všetko, aby žili! Presadzuje aj tento ideál?
A vy presadzujete aj tento ideál, alebo sa vám páčia len niektoré ideály a len pri embryách?
Kuffa by proti mne nič nemal. Keby som mu porozprávala, ako som si zachraňovala aj štvrté dieťa, hoci som mala len liter mlieka pre tri deti na deň, ešte by ma pochválil, že som žila ako jeho stelesnený ideál, že ani v takej situácii som nechcela ísť na potrat. Mne by nemal čo vytknúť. Ani len to, že som ateista, lebo nie som a práve viera mi dávala takú silu všetko prežiť. Zo mňa by mal Kuffa v mojom osobnom živote radosť. A mňa moja viera zaujíma rovnako, ako jeho jeho.
Ja ho dokonca aj chápem, že jeho tak zaujíma jeho viera a žije úprimne svoju. Na mojom mieste by si tiež chcel štvrté dieťa nechať, chápali by sme sa prečo a nezaujímalo by nás, že živoríme. A chápem aj to, prečo v problémoch, ktoré nezažil, má idealistické predstavy, ako sa dajú riešiť.
Ale z kancla hovorí to, čo ja o zdravotníctve nepíšem. Taký je medzi nami rozdiel.
Ja môžem byť do smrti ideálny zdravotník, lebo viem, čo by mali robiť a on môže byť do smrti ideálnym človekom na riešenie problémov matiek, lebo matkou nikdy nebol a ani nebude.
A teraz vám napíšem ideálne riešenie podľa mojej viery, keď žijete pri rómskej osade. Ja nežijem, ale moja viera to ideálne riešenie má a je v absolútnom súlade s božou láskou.
Keď budete mať v srdci lásku a sami v sebe nebudete mať žiadnu agresivitu, nikdy nemôžete zažiť žiadny konflikt s Rómami, dokonca absolútne s nikým. Jednoducho vás tá láska vo vás ochráni pred akýmkoľvek zlom. Môžete byť v tej osade aj dennodenne a nikto vám neublíži. Taká mocná je láska! A o tom je aj celá viera a mali by byť všetky náboženstvá. O sile lásky, že keď ju máš v sebe, nemôže sa ti nič zlého stať. To je ten ideál, ktorý by ste mali a môžete žiť a nielen v jednej téme, ale aj pri migrantoch, homosexuáloch a Rómoch.
Neriešte neideálne situácie, riešte tie ideálne riešenia!
A začnite týmto, či tá vaša kravata ideálnych riešení naozaj funguje, či je naozajstná, že ste tak dobrí ľudia naozaj, že rovnako to riešite pri všetkých.
A odkážte to aj ĽSNS, že žiť by sme mali ideálne riešenia aj v iných oblastiach. Ideálne riešenia neexistujú len pri embryách, ale pri utečencoch a Rómoch a homosexuáloch. Keď budete mať v sebe lásku, všetko prežijete a vždy sa nájdu ľudia, čo vám pomôžu. Takže nemajte strach a nehovorte, že ideálne riešenia neexistujú. Aj v neideálnych situáciách by ste mali reagovať ideálne.
Slniečkári toto chápu, vy prečo nie? Sú od vás lepší ľudia?
.
Nezabijes plati aj na konzumaciu masa. Takze ...
To im mozes vysvetlovat ako moslimom. ...
Suvisi, len vylucne embrya chcu riesit idealne! ...
Normálny, zdravo zmýšľajúci chlap si neoblečie... ...
Nie vsetko co sa na svete je v statistikach. ...
Celá debata | RSS tejto debaty