Musím vám vysvetliť, prečo sa na učiteľov toľko nadáva, čo je za tým, lebo to si ľudia už neuvedomujú a nevedia to, nič nevedia o manipuláciách o učiteľoch!
Keby sa na nich v spoločnosti nenadávalo, museli by im zvyšovať platy, lebo boli nízke a to zvlášť u začínajúcich učiteľov, čo preto vôbec nemusia byť horší učitelia!
Keby to bolo na mne, tak učiteľov vôbec nehodnotím podľa skúseností, ale podľa schopnosti zaujať žiakov, aby sa učili a aby mali o učivo záujem. To sa nedá zmerať nejakými tabuľkami a testami, len pozorovaním práce učiteľov a žiakov na hodinách, či sú tie vyučovacie hodiny pre žiakov zaujímavé. Na to by malo slúžiť vedenie školy, aby si monitorovali svojich učiteľov prítomnosťou na ich hodinách a rozhovormi s nimi o ich učení, či takto učia. Preto učitelia o sebe vedia, ako učia, pretože sa o tom veľa vzájomne rozprávajú, čo robia, čo nové skúšajú, čo sa im osvedčilo, čo nebolo účinné a prečo… Z toľkých rozhovorov sa dozviete, ako učí váš kolega, nakoľko žije touto prácou, ako ma rád svoje deti, nakoľko sa asi investuje alebo čo presne ho v tej práci ničí. Vedenia škôl už na to nemajú taký čas, lebo podľa mňa sú zavalení zbytočnosťami a prioritou by malo byť to učenie a nie všelijaké len vykazovanie činnosti, čo im celkom zoberie všetok čas.
Mne by vôbec nevadilo, keby aj začínajúci učitelia mali rovnako vysoký plat ako mnohoroční, pretože keď robia tú istú prácu, nech je hodnotená podľa tých iných kritérií a nie podľa rokov. Často som bola svedkom, že starší učiteľ vôbec nebol lepší, než mladý učiteľ plný nadšenia pre svoju prácu a venoval svojim prípravám na vyučovanie oveľa viac času. To sa nepripravoval na učivo, ale pripravoval si zaujímavé hodiny a materiál a učebné pomôcky. Napriek tomu boli hodnotení podľa rokov.
Koľko zarábajú slovenskí učitelia? Pozrite si ich výplatné pásky (rok 2016):
https://sway.office.com/mXkpKMq5Rdp7qNco
https://dennikn.sk/blog/345787/zarabaju-ucitelia-malo-ano-aj-nie/
Keď sa raz v testoch ukazuje, že vyučovacie výsledky sa lámu k horším na druhom stupni ZŠ, znamená to, že práve tuto potrebujú učitelia najviac pomôcť, aby sa viac mohli venovať žiakom a presne tu sa musíme zaujímať, prečo sa lámu. Ja by som im naopak znížila úväzky, aby mali ešte viac času na prípravu zaujímavých hodín, ktoré by žiakov zaujali. Oveľa viac by pomohlo, keby boli triedni učitelia viac so svojimi žiakmi, čo skoro vôbec nie sú. To je ďalší faktor, prečo sa žiakom lámu výsledky, nemajú triedneho učiteľa, ktorý by sa im venoval tak, ako je to možné na prvom stupni ZŠ, kde sú so svojimi žiakmi takmer všetky vyučovacie hodiny. Učitelia na druhom stupni k tomu nemajú priestor na svojich pár hodinách s nimi a len na úkor učiva. Ten vzťah – moja trieda – potom prestáva existovať. Učitelia už potom o žiakoch toľko nevedia, nemajú čas riešiť ich problémy a ani o nich nevedia, čo by mohli a mali. Tu potom nastupuje systém – Vieš, nevieš, dovidenia! A potom sa čudujeme, že to niekde buchne a žiaci získali odpor k učeniu, hoci na prvom stupni sa ešte tešili na nové učivo. Na druhom je to už zvláštnosťou. Iste aj preto, lebo je tu už puberta, ale o to viac by potrebovali len to isté, čo na prvom stupni ešte majú.
Keby na učiteľov spoločnosť nenadávala, vznikal by tu oveľa väčší tlak na vládu, aby im zvyšovali platy a najmä tým začínajúcim.
Toto školstvo nie je pre mladých – Farárik
„Podľa údajov Ústavu informácií a prognóz školstva poklesol v rokoch 2009 až 2014 počet mladých učiteľov do 30 rokov o 35%. Znamená to, že z 11 376 mladých učiteľov v roku 2009 poklesol ich počet na 7 437 (počet učiteľov do 25 rokov poklesol dokonca až o 60 %). Počet učiteľov nad 60 rokov v tomto období naopak narástol až o 71% (zdroj).“
A aby vláda nemusela učiteľom zvyšovať platy, vybrala sa cestou poštvania verejnosti proti oprávneným požiadavkám a hlavne mladých učiteľov. Keď totiž celá verejnosť bude na učiteľov nadávať, že majú zlé výsledky v testoch žiakov, že stále majú prázdniny a nepracujú ako iní ľudia, nikto ich už nepodporil a vláda im platy nemusela zvyšovať. Chcete niečo? Tak proti vám poštveme celú verejnosť, presne takto to fungovalo na Slovensku!
Vôbec nemuselo, lebo v médiách mohli byť články s odborníkmi, ktorí by vysvetľovali tej neznalej verejnosti o práci učiteľov, čo všetko spôsobuje, aké faktory, keď máme horšie výsledky v testoch žiakov. Učitelia z toho nie sú jediným faktorom! V rozboroch horších výsledkov z roka na rok sa zistilo, že to najviac ovplyvňuje sociálne prostredie žiakov.
1. Školský systém je zlý a učitelia sú len pešiaci tohto zlého školského systému a to nielen u nás, ale po celom svete!
O tomto ľudia nič nevedia, čo všetko sa už v dnešnom školskom systéme kritizuje. Ak vás to zaujíma, najlepší dokument k tomu je tento:
Ale toto nedokážu zmeniť učitelia sami, keď školský systém je postavený inak!
2. Predchádzajúca reforma narobila viac škody než úžitku, na čo mnohí učitelia už v roku 2008 upozorňovali a neboli vypočutí. A dnes povedia, že za to môžu učitelia, keď neboli vypočutí? Tak ja ti niečo vnútim a potom poviem, že to ty si bol na vine?
3. Deti z chudobných rodín majú všade vo svete horšie výsledky, ibaže u nás sa tá priepasť zväčšuje – výsledky našich detí z chudobných rodín sa zhoršujú a menia priemer výsledkov.
Za toto môžu učitelia, hoci je to tiež rozhodujúci faktor?
4. Slabá školská príprava oproti výsledkom v iných krajinách. V priemere EÚ/OECD platí, že čím má žiak pri nástupe do 1. ročníka ZŠ lepšie matematické zručnosti, tým dosahuje vyšší výkon.
Za toto môžu učitelia, hoci je to tiež rozhodujúci faktor?
https://malinova.blog.pravda.sk/2016/12/10/ako-je-to-so-zlymi-vysledkami-ziakov/
U nás na Slovensku nebol záujem riešiť, čo všetko to spôsobilo a oboznámiť s tým verejnosť, ale poštvať tú verejnosť proti učiteľom, aby sa im nemuseli zvyšovať platy! A preto sa celkom účelovo v médiách nerozoberali tie iné faktory, čo horšie výsledky žiakov ovplyvňujú, ale dokola len to, že ovplyvňujú to LEN učitelia, tak čo by chceli? Ešte zvýšenie platov?
Takže tak, také svinstvo sa tu voči učiteľom udialo, že len kvôli sprostým platom a aby sa nemuseli zvyšovať, sa verejnosť cez médiá nedozvedela, ako mala, čo všetko to ovplyvňuje a čo všetko musíme zmeniť, keď chceme mať lepšie výsledky v testoch. Zámerne sa tu rozoberal len faktor učiteľov a to len kvôli platom! Lebo keď vznikne nevraživosť spoločnosti voči učiteľom, nebudú musieť zvyšovať platy tak, aby mladí učitelia neutekali zo školstva. Až teraz sa to začína meniť, ale presne taký to bol boj, že sa tu riešili len platy a prázdniny učiteľov na zavádzanie!
Ak tu tie manipulácie k týmto témam neboli, prečo sústavne dostávali v médiách priestor ľudia, čo klamali o prázdninách učiteľov a živili týmto nevraživosť spoločnosti voči učiteľom? Ako sa vôbec mohli do médií dostávať také zavádzajúce informácie a doslova klamstvá o učiteľoch? Taktiež klamstvá o ich platoch na poštvanie proti nim.
To je predsa váš výsledok, vašej vlády v spolupráci s médiami, že dnes prevažná časť slovenskej verejnosti verí tomu, že učitelia majú prázdniny a nepracujú toľko ako iní ľudia!
Kto vám kázal rozširovať v médiách také bludy, že robia menej než štyri hodiny denne a ešte to slovenskej spoločnosti na televíznych obrazovkách prepočítavať?! Za tým bol jasný cieľ tých v pozadí – poštvať slovenskú verejnosť proti učiteľom a dnes môžete vidieť toho dôsledky! Už túto, na televíznych obrazovkách vysielanú rétoriku, len prebrala slovenská verejnosť a vypočítava učiteľom po všetkých diskusiách, že vraj nerobia viac, než necelé štyri hodiny denne!
To nebolo z hláv bežných ľudí, ako by ste dnes chceli povedať! To by ste mohli povedať, keby to x krát nepočuli v televízii a nečítali všade rozširované ľuďmi s ktorými boli rozhovory v médiách ako s odborníkmi aj keď nie na školstvo.
Naopak, táto spoločnosť preto neprikáže byť učiteľom v práci celých 7,5 hodín, na čo majú pracovnú zmluvu napríklad na ZŠ, lebo veľmi dobre odborníci na to vedia, že ich práca by sa do týchto hodín nezmestila! Prácu na domov majú aj preto, lebo ich práca prekračuje tieto hodiny a takto to už vôbec nevidno, koľko robia učitelia navyše, čo už vôbec nemusia!
Ďalej sa sústavne manipulatívne živí v slovenskej verejnosti to, že učitelia môžu za to, koľko máme škôl a že tieto školy udržujú a chcú učitelia! Prečo sa verejnosti klame, že keby sa školy porušili, búrili by sa učitelia? Aby bol ďalší dôvod na poštvanie verejnosti voči učiteľom?
Keby sa tie školy porušili a zlučovali, najviac by sa búrili rodičia a tá verejnosť a to im povedzte, že ich sa bojíte a nie učiteľov! Nevyhovárajte sa za to na učiteľov! Nie učitelia tu chceli mať toľko škôl, koľko ich tu vznikalo.
Dnes, po výsledku vašej mediálnej osvety, že za všetko môžu len učitelia, aby sklapli a nemali žiadne požiadavky, je už rozšírený v spoločnosti tento názor na ich účinné využitie:
„- ak sú v družine do 16.30 tak to je veľa a už to považujete za nadčas
8.00 – 16.30 je normálna pracovná doba“
Podľa drvivej väčšiny spoločnosti má učiteľ pracovať od 8,00 do 16,30 v priamej činnosti s deťmi a len keď tak bude pracovať, odrobí si celú pracovnú dobu. To znamená najprv učiť a potom môžete zrušiť aj vychovávateľov v školských kluboch (v družinách), lebo dve tieto povolania stihne jeden človek a bude mať podľa nich normálnu pracovnú dobu. Nepovažujú za žiadny nadčas, keď učiteľ po svojich odučených hodinách robí aj prácu vychovávateľa, lebo veď to je dohromady práca len pre jedného človeka, aby to bola normálna pracovná doba.
A ja vám poviem, ako učiteľ, čo rád pracuje s deťmi, že ja by som na to pristala, keby to takto bolo, že prídem do práce na 8,00 a odídem o 16,30 a už nič ine nemusím robiť. Mne by to vyhovovalo preto, lebo ja rada robím s deťmi a to vôbec nie je tá časť našej práce, ktorá nás ničí!
Viete, čo by to znamenalo? Že nemusím nič administratívne robiť, vykazovať, opravovať (len toľko, čo by som stihla v takej práci popri 23 deťoch a poobede aj pri 35, čo je bežné), odovzdávať, vypĺňať. Nemusela by som chodiť na žiadne porady, rodičovské, pracovala by som len s deťmi a s tým, čo vymyslím na hodine za pochodu. Ja by som sa vynašla a robila len priamu činnosť s deťmi, čo práve učitelia najradšej robia, nie to navyše, čo už vraj nie je práca! Nemohla by existovať už absolútne žiadna byrokracia, lebo kto by ju chcel popri toľkých deťoch za 8 hodín priamej činnosti? A poviem vám, podľa mňa by to bolo ľahšie, než aj tak robiť toľko hodín a ešte počúvať, že ste nerobili ani štyri a niekto vám daroval prázdniny na všetky sviatky, čo ste si museli odrobiť!
A celkom kľudne nám dajte aj len tri týždne dovolenky za celý rok (vzdycháme, že nemôžeme byť v práci cez prázdniny a povinne si musíme zobrať náhradné voľno a odpracovať ho) a celkom kľudne nech učí ktokoľvek, keď ste vysvetlili verejnosti, že to aj tak zvládne každý. Dajte tie miesta všetkým pri pásoch, nech si oddýchnu v tejto práci, oni asi neujdú ani po 8 hodinách, keď sa budú mať vrátiť k pásu (Lebo tak učitelia robia, keď zastupujú a ešte ich čaká ďalšia, čo už podľa nikoho práca nie je!) Prečo to už neurobíte? Urobte to!
Spoločnosti ste to vysvetlili, že takto by to bolo ekonomickejšie a všetci v takýchto školách by vám ešte boli vďační, keby mohli mať takúto prácu. Spoločnosť si to žiada, tak jej vyhovejte. Ušetríte ešte oveľa viac a ľudia budú spokojní. Veď presne takto ste to aj chceli, ušetriť a aby učitelia už aj pracovali. Dajte im šancu zažiť to, dajte šancu celej spoločnosti zažiť to. Nielen vymyslieť, podporovať a nezrealizovať! Presne toto chce vami vymasírovaná spoločnosť. A bude im aj ľahšie, keď nebudú mať prácu pre prijímanie lacnej pracovnej sily zo zahraničia! Umožnite im tú škodoradostnosť zažiť do dôsledkov! Veď ste ju PODPOROVALI, tak im ukážte aj dôsledky toho, čo ste VYVOLALI!
Ja to buď zvládnem (čo človek neurobí pre skúsenosť iných a keď bude tiež škodoradostný), ale viete, ja viem vyžiť aj z platu upratovačky, ja nie som náročná. Chodila som aj po práci v školstve v deravých čižmách (nie keď som robila ako robotník) a môžem aj teraz! A ja sa radšej potom budem len prizerať, ako to budú zvládať iní, keď ja budem vedľa tried zmývať dlážku a za nič v triedach nezodpovedať. To ste tiež už verejnosti vysvetlili, že za nič nezodpovedajú, budete mať ľahký nábor! Myslím si, že ekonomickejšie aj pre mňa, nielen pre vás, bude nájsť si niekedy nejakú brigádu alebo preorientovať sa na inú prácu. Keby som bola škodoradostná tiež, tak prizerať sa už ako upratovačka. Tie nervy za tie peniaze podľa mňa nestoja, ako by ste to chceli, aby chcela spoločnosť, že doteraz ešte ani nepracovali ako iní ľudia! Ja už školstvo pre svoje deti nepotrebujem a mne už môže byť celkom jedno, aké bude. Moje deti už ušli do zahraničia a za nimi môžu ujsť aj ďalší. Však ani svoje nedáte to podmienok, ktoré vytvárete pre iných!
.
ked som ešte robil v sprivatizovanej fabrike ...
Akto sa ich zastane a kto ich podpori, ked sa ...
Searo, aj preto je učiteľov (teda aspoň v ...
Nie - ja hovorím- kde počuješ že sa niekto ...
Zadefinoval si to presne. Slovenských robotníkov... ...
Celá debata | RSS tejto debaty