Založ si blog

Prečo sa u nás rozvádza viac žien ako mužov

Moj nazor na to.

 

V tradicnej rodine boli zeny vychovavane k tomu, ze zena, co za nieco stoji, sa vyda a skoro sa vyda, ma deti, je dobra gazdina a v prvom rade sa realizuje v domacnosti.

Ked boli zeny s cimkolvek v rodine nespokojne, pretoze ich muz bud ponizoval alebo zneuzival – obaja chodia do prace, ona ma navyse domacnost a deti, tak sa rozviest nechceli a len v krajnom pripade, pretoze tazsie aj osamele s detmi prezili, pretoze to bola hanba, bolo to jej zlyhanim a tak radsej drzali hubu a znasali manzelov takych, akych mali.

 

Bezne nasilie a nadvladu muzov v rodinach zachytavaju aj ludove pesnicky:

„Ach dceruska ma, to su sluby klamne. Slubuje ti pokial ta nesklame.

A ked ta on za zenicku pojme, ej, bit ta bude, dokial neustane.

 

Ach, mamicka, vsak aj vas bijali a predsa ste rada apku mali.

Znasali ste, aj ja znasat budem, ej, barsco robte, aj tak zanho pojdem.“

 

Zeny, ktore videli na vlastne oci take postavenie zien, nepovazovali nasilie za nieco zvlastne v rodinach. Mnozstvo zien inym hovori, co vsetko museli uniest a zvladnut aj za muzov, ako prehltli nevery, vselico tolerovali a neznasat to a neobetovat sa pre rodinu povazuju skor za neochotu pracovat na rodine.

 

Dnesne zeny nie su uz tak vychovavane k tomu, ze zena, co za nieco stoji, sa musi v prvom rade vydat a uz vobec nie skoro. Ked sa volakedy zeny skoro vydavali, nemali cas na seba, na svoje osobne volno, zabavu, cestovanie, robit si, co chcem cele dni. Najprv boli matkami a gazdinami a az potom, ked vychovali deti, mali cas aj na svoje osobne zaujmy, volno a robit si, co chcem. Posudzujem aj podla seba. Vydala som sa v dvadsiatke a tak som si nemohla uvedomit, o ake volno a nicnerobenie prichadzam, ked rovno som bola matkou uz 21 rocna a rovno mala na starosti domacnost. Neprislo mi na um, o co by som prisla, ked mi praca a rovno zodpovednost za inych pripadala celkom samozrejma. Ak tazko pracujete od 20-tky, nemate pocit namahy, ale povazujete to za samozrejmost.

Povazovala som za uplnu samozrejmost, ze ked mam rodinu, tak mojou povinnostou je vytvorit utulny domov, ktory nielen pre nas, ale aj pre druhych reprezentuje nas dvoch (pre sirsiu rodinu, nasich rodicov a priatelov). Vnimala som to viac ako svoju ulohu, nez ulohu svojho muza. Ulohu muza som viac vnimala v tom, ze rodinu uzivi, aby som si ja mohla dovolit zostat na materskych. Povazovala som za samozrejmost, ze ja mam varit a prat, ze ja mam nasmu bytu dat svoju pecat nejakeho originalneho vkusu od zladenia farieb az po hrnceky a kvety, vyber zakuskov alebo ozdob na stromcek, ze to nie je uloha mojho muza. Dokonca som vnimala ako svoju vizitku, ako chodi obleceny moj muz, ci ma ciste topanky a ako vyzera. Da sa povedat, ze za vsetko som sa citila zodpovedna, lebo vzdy som vnimala, ze takto to spolocnost ocakava od zeny a nie od muza. Mnohokrat som tazko prezivala, ked muz priviedol necakanu navstevu a ja som nemala navarene aj pre tu navstevu, co uz teda naozaj nemohla byt moja chyba, ale aj za to som sa citila zodpovedna, ze ja ich nemam cim ponuknut vsetkych. Mnohokrat som sa narozculovala, aby mi to dal vediet dopredu, ze sa dovali na veceru aj s kolegom alebo viacerymi, akoby to bola moja chyba a neplnim si tym akusi svoju ulohu. Pred sviatkami som uz tyzden piekla, na vylety mala pripravenu skatulu zakuskov pre sirsiu spolocnost, kazdorocne usporaduvala oslavy narodenin nielen pre sest clenov mojej uzsej rodiny, ale kazdorocne aj mnozstvo priatelov. Siesti ich kazdorocne oslavovali u nas.

Ked som cakala svokrovcov, tak som upratovala, ako som vladala, aj v dome, aj v zahrade. Moja najlepsia priatelka casto hovorievala – Zas robis hlbkove upratovanie skrin? Vsak si robila nedavno! Ale ja som bola v celom zivote najviac spokojna len vtedy, keby som aj uprostred noci vedela vymenovat, co presne, kde mam a muku by som mohla vziat z policky aj poslepiacky. Moja mama hovorievala, ty si mala byt vedec, ked tak chces vsetko mat systematicky roztriedene, ale to je strach zo zivota, lebo uvolneny a spontanny clovek rozhadzuje, tvorivo rozhadzuje, co mu kde pride. Nehovorim este o tom, ze pri prvych dvoch detoch som nemala automaticku pracku a zmykacku az pri druhom, takze aj plachala a zmykala som plienky rucne a este ma to aj bavilo. Dnes uz nie! Ale dnes mate plienky jednorazove.

 

Ale predstavte si dnesne zeny, nezazili najprv domacnost a materstvo a povinnosti a nemam cas na seba. Zazili, ze maju cas na seba, na svoje zaujmy, na to, co ich bavi, na cestovanie, na zabavu a hoci aj nicnerobenie, ked chcem a nikto ma nediriguje, nikomu sa nemusim prisposobovat, za nikoho nemam zodpovednost – len za seba.

Ked takto zije akykolvek clovek desat rokov, spytajte sa ho, ci je ochotny tazko robit, ked predtym nerobil. Nie je na to zvyknuty a hlavne nie je zvyknuty prisposobovat sa.

Sice jeho studium moze byt namahave, ale nebyva fadne, co materstvo je ci pre zenu, ci pre muza otcovstvo primitivnejsia a stereotypnejsia nekonciaca cinnost, vcetne domacnosti.

Ako to muza ubija, ked sa nemoze na nieco do hlbky sustredit a na niecom pracovat, vidiet vysledky, za ktore ma ohodnotenie. Urcite keby sa aj materstvo cenilo ako ina praca a videli by financne ohodnotenie takej prace, mali by pocit, ze nieco dosiahli, na niecom predsa a tvrdo pracovali, ved vychovat dieta zodpovedne je tazka praca, ktora nekonci, ze padla!

Ale v tomto svete nie je praca zien docenena. To, co robia zeny, sa uz v spolocnosti tak neceni a su to len kecy. Kazda jedna vidi, ze to su len roky, co bola odstavena z prace akokeby nerobila a nepodala vacsi vykon, nez tie slobodne v praci, co potom maju volno!

 

Ked prisla moja svokra ku mne, bolo upratane a este ma ucila vselico zavarat. V zivote som aj slapala nohami kapustu, pomahala na zabijackach, viedla si zosit receptov len od svokry, mimo inych. Ked som ja prisla na navstevu k synovi s frajerkou, nielenze nemali upratane, ich byt vyzeral ako tesne pred stahovanim. Aj ked mal predtym inu cele roky, ziadna z nich nikdy nevarila. Vzdy jedavali len v restauraciach a v bytoch sa vzdy jedla len pizza. Nikdy mi to nevadilo, lebo nikdy ziadnej dalsej neveste neprajem, aby musela robit v zivote to vsetko, co som celkom dobrovolne ako sprosta robievala ja. Ved chlieb si viem natriet aj kupit sama. Skoncilo, ja uz kuchynskeho otroka tiez nerobim nikomu a neprajem to ani svojim nevestam. Ale da sa takto zit, ked budu mat male deti? Ved to je sakra praca a dnesne emancipovane zeny – slecny pridu domov, lahnu si spat a potom sedia za pocitacom tiez. Bodaj by si potom chceli osviezit zivot oproti tomu stredovekom a nerozviest sa nasledkom toho zazitku!

 

Ktory muz by chcel byt z prace odstaveny? Porozpravam ti krasne reci, ako si to cenim, ako si to cela spolocnost ceni, ale nech ta niekto pri tom vydrzuje, fakticky si zarobil na slanu vodu a bol si nikym, len otcom. Co si dokazal? No nic. Dame ti kvet a povieme ti, ako si to vazime.

Nie, ten pocit muzi nepoznate. Lebo keby toto zazivali muzi, tak si kazdy jeden povie – No co som blbec? To akoze toto si spolocnost vazi, ked som preto teraz a po tolkych rokoch prakticky nikym, lebo som len utieral zadky? A vo svete neznamenam nic a nezarobil som si tym ani na slanu vodu? A este mam byt vdacny, ze mi to bolo umoznene, ze pokial ini zarabali, ja som len drel?

Muzi to nepoznaju, lebo nepoznaju pracu zien.

 

Takze, ked si uz nejaka zila ako muz. Mohla studovat, co chcela a zaoberat sa tym, cim chce. Mohla cestovat, mohla mat volno, zarabala, o nikoho ineho sa nemusela starat. Teraz si sakra rozmysli o koho sa bude. Mnohe sa uz ani vydat nechcu. Niekedy v buducnosti, ale nejdu sa za takou namahou potrhat. A museli by sa prisposobovat, muzovi, domacnosti a predstavam spolocnosti o domacnosti, detom, takze az v buducnosti. Potom sa mozno vydaju, aby uz boli vydate a to ani nie tak kvoli tomu vydaju, ved partnerov uz kopec mali aj bez toho. KVOLI DIETATU! Chcu mat dieta!!! Chcu to zazit, ake je to, ake bude moje vlastne dieta!!!

 

A potom prichadza rozcarovanie. Nebola zvyknuta na tazku pracu a stereotypnu v domacnosti. Je to tazsie ako v praci. Je to casto nudne a stereotypne. Muz, ktoreho si zobrala kvoli dietatu, citi, ze hadam je v dome len pohovka, len nutny inventar pre rodinu, aby bolo s kym. Chyba mu sex, chyba mu laska, nevie co mu chyba. Snazi sa ju chapat, ze ma toho plne zuby, lebo aj on ma toho plne zuby. Same starosti, byt, domacnost, menej volna, menej cestovania, menej zabavy, menej sexu, menej napinavosti nejakej SKUTOCNEJ. Vlastne vysvitne, ze ho nemilovala. Toto sa zenam nebude pacit, ale nemyslim si, ze dnes sa vacsina zien vydava z lasky.

 

Poviem vam dokaz.

Kedy sa zena najskor zamiluje? No v mladosti, ked vsetko preziva ovela viac naostro a naplno. A vydala sa vtedy?

Ked sa vydava, tak uz skor, aby sa vydala a mala dieta!

Poznam uvahy zien ako sa vydavaju. Bud su zamilovane, strestene a vtedy sa vydavaju z lasky. A ked je to len vhodne, tak chcu mat deti! A uz je na to cas alebo lepsie bude vydat sa. To je z lasky a naozaj pre toho muza? A su celkom iste, ze na to muz nepride, lebo veria v svoj herecky sarm a ze sexom si muza udrzia. Staci byt dracicou a bude spokojny! Ved co ine potrebuje? Nic.

 

Ale jedneho dna ma ona toho plne zuby. No budte sexualnou dracicou stale, ked uz to nie je potrebne. Uz tu nie je obava, ze ujde, ale ze mi lezie na nervy! Zrazu budem sama sebou, ved sex nie je povinny, vsade to pisu. Takze nemusim, nemusim nic hrat. Nebolo to NAOZAJSTNE, to si nikto nepovie.

 

Dodnes som presvedcena, ze skutocnu lasku celkom nic neskoli! Moze byt neverny, moze byt hnusny, aj tak sa zmieria. Poznam aj takych. Mohol aj pit, mohli sa aj rozviest, aj tak je to take osudove – Predsa on! Predsa ona! Ako v tej pesnicke: „Barsco robte, aj tak zanho pojdem!“

 

Takze ja som presvedcena, ze ludia sa rozvadzaju preto, lebo tito sa nikdy ani zobrat nemali. A poviete si a potom kto sa mal, ked vlastne tolki nie!

 

A sme pri tom, ze sme celkom zabudli, ze laska je to najvzacnejsie v zivote aj preto, ze skutocnej lasky je naozaj malo!!!

 

Skutocnej, naozajstnej, nehranej, nie pre dieta, nie pre cas, nie pre vyhody. Takej proti vsetkym, ze teraz, ked je, alebo budem na nu cakat. No nie je na kazdom kroku a ked sa to prave hodi a PRE NIECO hodi.

 

Nie sme idealna spolocnost, ludia nie su idealne vychovani a vsetky dosledky vedu k tomu, ze vsetkymi citovymi postihmi sa beru ludia, ktori sa len zdanlivo k sebe hodia, pre nieco do vztahu a lasky nepodstatne. A zly vyber sa rozpadne.

Myslim si, ze z tohto su viac na vine zeny. Lebo uz kto by mal viac rozoznat lasku, ak nie prave zena? Ale zeny nie su tak vychovane, aby ju rozoznavali. Robi sa to zle a to je vina celej spolocnosti.

 

 

„Česká iniciativa zajistí ukrajinské AFU granáty jen na 18 dní rovnocenné dělostřelecké činnosti“

21.04.2024

„Česká iniciativa zajistí ukrajinské AFU granáty jen na 18 dní rovnocenné dělostřelecké činnosti“ Aj to ich ešte len chce zohnať a nebude ich platiť ako naši progresívni hlupáci na predĺženie vojny o 18 dní. „Jenže ukrajinská média a vojenští komentátoři tlumí nadšení, protože těch 180 000 granátů je kapka v moři a Ukrajině to [...]

Na toto prispievate – len na väčší počet obetí!

18.04.2024

Aby ste dokázali pochopiť Ukrajincov, musíte si na ich mieste predstaviť seba. Ale to niektorí ľudia nedokážu. Bohužiaľ, to niektorí ľudia nedokážu, lebo vedia si predstaviť len seba a nemajú žiadnu empatiu. Takže, predstavte si seba. Predstavte si Slovákov o ktorých viete, že ešte aj väčšina progresívnych voličov by pred vojnou ušla. Keby vyhlásili vojnu a [...]

Superdebata lídrov kandidátiek do EÚ – Nerudová v nej bola paródiou na progresívcov

16.04.2024

To, čo nám tu celé roky chýba, sú diskusie k rôznym závažným politickým témam. V našom mediálnom priestore sa diskusie k politike už celé roky nevedú, vymenili ich len jednostranné diskusie jednej politickej strany. Škoda, že na Slovensku sa takejto politickej diskusie nedočkáme a aby bola taká dlhá! Všimnite si, že moderátorka v nej len moderuje [...]

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

AfD / Alternatíva pre Nemecko /

Neplatili ma Rusi, prijal som od nich len malé balíčky, povedal nemecký poslanec Bystroň

26.04.2024 16:42

Bystroň na otázku magazínu prijímanie balíčkov priamo nepoprel, celú kauzu potom označil za kampaň proti nemu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,492
Celková čítanosť: 5551270x
Priemerná čítanosť článkov: 3721x

Autor blogu

Kategórie