Založ si blog

Ale jedna noc už bola naozaj posledná

Ale jedna noc uz bola naozaj posledna a o tej pisem, aka bola. Nemohla by som si predstavit krajsiu rozlucku s mojou mamou na tomto svete, nez sa nam stala.

.

Bola som v tu noc uz velmi unavena. A moja mama si prave v ten den a cely vecer citala synove basne, teda svojho prveho vnuka, co mal vtedy devatnast rokov. Mal ich cele stohy, pisal ich ako na pase, mal ich plne zosity. Ja som unavena nieco robila po byte a moja mama len citala a citala dalsie nove zosity basni. 

 .

– Pod sem, tuto ti precitam! Pocuvaj, ake je to krasne… Alebo tato… A pocuvaj tuto… – citala mi ich kazdu chvilu nahlas a chvilami len pre seba.

 .

Uz som si lahla spat a moja mama s tym stale neprestala a vlastne cele hodiny bolo ticho pri jej citani prerusovane citanim nahlas – Este tuto ti precitam…  a tuto…

 .

Nevidela som na mamu, ked som si lahla, lebo ja som spala vedla nej na gauci a oddelovalo nas operadlo gauca. Urcite ma to velmi zaujimalo, ktore z nich sa jej pacia, ktore najviac a presne preco, ale ja som bola v ten vecer taka unavena, ze som nedokazala mat ani otvorene oci. Tak som sa obcas ohlasila, ze este pocuvam, ale chvilami som uz spala. 

A tak som zaspavala presne ako v detstve, ked mi moja mama az do zaspatia rozpravala rozpravky alebo spievala uspavanky. Tak som vzdy v detstve zaspavala, ze som ju pocuvala, pocuvala a ona sa nezdvihla a neprestala az pokym som nezaspala. 

A presne tak som zaspala aj v tu poslednu noc. Pocuvala som ju, pocuvala, potesena, ze su to basne mojho syna, ona tiez, az som dalsie slova uz nepocula, hoci ona iste ako vzdy pokracovala…

 .

To bolo poslednykrat, co zila, lebo rano sa uz nezobudila.

No uspavanku som mala taku, este krajsiu ako v detstve, pretoze tu stvoril nas syn a ona ju spolu so mnou az do zaspatia prezivala.

 .

Rano sa moja devatrocna dcera zavrela do zachodu a kricala a kopala do stien, ze to nechce a nie!

Otvorila som zachod, silou ju z neho vytiahla a zavelila, ze toto babicke robit nemoze, lebo babicka ju teraz vidi a bude citit tazky zial, ked ju vidi nestastnu. Moja absolutna istota, ze to tak je, ju okamzite skrotila, ze sa ukludnila, aby babicka videla, ze moze v pokoji odist.

Akoby som si hodila na chrbat batoh pred dvadsatrocnou putou, ze tam dojdem uz sama. Niekde na krizovatke sa stretneme. Zaujimave, ze viem, ako ta krizovatka vyzera.

Po dlhej ceste polami, ked zem bude vlhka ako po dazdi, pridem k stromu, od ktoreho povedu rozne cesty. Tam sa stretneme po mnohych rokoch. Je to z jednej jej rozpravky, ktoru mi pred spanim rozpravala tiez.

 .

V den pohrebu, ked bola zima a vonku sneh, kracala som po schodoch a za oknom videla hrdlicky. Pocula som ich hrkutanie a spomenula si na svoju babicku, ako mi vzdy hovorievala, ze si pytaju cukor, ked hrkutaju: „cukru- cukru“

Uz sa ku mne dostat nemozes, akokeby ta hrdlicka bola moja mama, co sa na mna spoza skla pozera…

Na pohrebe jej hrali Ave Mariu, lebo tiez bola Mariou. Neplakala som, lebo s batohom na chrbte sa neplace, ked vas caka dlha cesta… Zbierala som silu na nu ako pred odchodom – Na par minut si pred odchodom spolu sadneme – ako hovorievala za zivota ako v ruskych filmoch a mala pre take chvile ZMYSEL…

Mozno som zmolila vreckovku a moje deti za mnou stali vedla seba ticho. Ani sa len nepriblizili k truhle, akokeby tiez vedeli, ze uz v nej nie je, nic z nasho nesmrtelna. Len ja som jej dala na celo krizik, ako mne davala, ked som odchadzala alebo ako sme si vzdy davali na Stedry vecer medom.

Myslela som na svojho najvacsieho priatela na svete, lebo aj jeho priatelstvo je take nesmrtelne a bude nas sprevadzat az do hrobu. Myslela som na jeho lasku, ktora mi vzdy hovorila – Nech by sa dialo cokolvek, ked budes na toto mysliet, prejdes aj cez ohen s istotou, aka je tato laska nad nami a vecna! Nemozme sa stratit, vzdy sa najdeme. Vzdy sa v nej najdeme! Tak som sla cez ohen, ako kracajuc po lavicke, presne, neomylne a stale mala pevny krok aj cez ohen. Vdaka nemu, ze mi tu vecnu tak pripomenul tym, co sme zazili. Ani nevedel, ako prave v ten den ma previedol, vdaka tomu, ze zil a zije tiez. Ani jeho tak nikdy nestratim.

.

V skole mame miesto zvonenia pesnicky. A medzi nimi Ave Mariu.

Idem aj po rokoch po schodoch, nesiem zosity, deti sa ma nieco pytaju a odrazu hra hymna. Pre mna to nie je zvonenie, ale hymna, lebo kdekolvek som, zostanem stat a uz nepocujem nic ine. Stojim, kde som, na chodbe, ci v triede so sustredenim na kazdy ton v hluku deti… To mne tak zvoni pravidelne do zivota ona, uprostred plnych dni blbosti. Aby som si spomenula na svoju večnost a aka som v nej – co citim ako najviac samu seba. V zivote su tie tony len zdlhavo oddelene. To, co v laske pocujeme za jednu sekundu.

.

.

„Česká iniciativa zajistí ukrajinské AFU granáty jen na 18 dní rovnocenné dělostřelecké činnosti“

21.04.2024

„Česká iniciativa zajistí ukrajinské AFU granáty jen na 18 dní rovnocenné dělostřelecké činnosti“ Aj to ich ešte len chce zohnať a nebude ich platiť ako naši progresívni hlupáci na predĺženie vojny o 18 dní. „Jenže ukrajinská média a vojenští komentátoři tlumí nadšení, protože těch 180 000 granátů je kapka v moři a Ukrajině to [...]

Na toto prispievate – len na väčší počet obetí!

18.04.2024

Aby ste dokázali pochopiť Ukrajincov, musíte si na ich mieste predstaviť seba. Ale to niektorí ľudia nedokážu. Bohužiaľ, to niektorí ľudia nedokážu, lebo vedia si predstaviť len seba a nemajú žiadnu empatiu. Takže, predstavte si seba. Predstavte si Slovákov o ktorých viete, že ešte aj väčšina progresívnych voličov by pred vojnou ušla. Keby vyhlásili vojnu a [...]

Superdebata lídrov kandidátiek do EÚ – Nerudová v nej bola paródiou na progresívcov

16.04.2024

To, čo nám tu celé roky chýba, sú diskusie k rôznym závažným politickým témam. V našom mediálnom priestore sa diskusie k politike už celé roky nevedú, vymenili ich len jednostranné diskusie jednej politickej strany. Škoda, že na Slovensku sa takejto politickej diskusie nedočkáme a aby bola taká dlhá! Všimnite si, že moderátorka v nej len moderuje [...]

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

R1 BB - Slovenská Ľupča, kameň, poklepanie

Odštartovali výstavbu dôležitej cesty na R1. Šoféri sa však na tri roky musia obrniť trpezlivosťou

23.04.2024 18:52

Preťažený úsek, na ktorom pomerne často dochádzalo aj k nehodám, sa konečne skvalitní. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová do dva a pol roka.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,492
Celková čítanosť: 5545073x
Priemerná čítanosť článkov: 3717x

Autor blogu

Kategórie